نوشته شده توسط : مجید اسدی
بهترين روشهاي تبليغ و اثرگذار :

1-تماماً بر درستي و راستي استوار باشد.
2-كاملاً يا دستكم تا آنجا كه ممكن است، شفاف باشد.
3-علاوه بر تأمين اعتماد مخاطب، حسن نيت فرستندة پيام را روشن سازد.
4-بر آگاهي مخاطب، هرچند هم اندك، بيفزايد.
5-بيان و شيوة تبليغ با كاربرد واژه‌هاي نوين پذيرفته شده و تعابير و تصاوير مناسب و مطلوب، جذابيت لازم را پيدا كرده باشد.
6-پر محتوايي پيام و غناي مضامين و ارزشمند بودن آن را تضمين نمايد.
7-انرژي رواني انسانها را در جهت ترقي و تعالي، جاري سازد و از اين راه حركت تكاملي اجتماع و روند پيشرفت و تعالي فردي و اجتماعي را شتاب بخشد .


تكنولوژي تبليغ آينده :

بزودي پژوهشگران ژاپنى تبليغات رسانه‌اى جديدى را به نام «باران اطلاعات» به جهان عرضه خواهند كرد. شبكه خبرى بى.بى.سى در آخرين گزارش‌هاى خود اعلام كرد محققان آزمايشگاه ژاپنى «سايبر سالوشن» تا چند سال ديگر پروژكتورهايى را اختراع مي‌كنند كه درنقاطى خاص باران‌هاى اطلاعى توليد خواهند كرد. قطره‌هاى بارانى در اثر برخورد با زمين حركت‌هاى مواج توليد مي‌كنند و همچنين اگر مردم وارد اين منطقه بارانى شوند مي‌توانند آگهي‌ها را از طريق قطره‌هايى كه روى دست آنها مي‌افتد، ببينند.
به اعتقاد «يوكوايشى» از پژوهشگران اين پروژه، تبليغاتى كه روى دست مصرف كننده ظاهر مي‌شود مي‌تواند او را متقاعد كند كه اين پيام واقعاً براى او تهيه شده است.

پيشنهادات براي دستگاههاي فرهنگي :

با توجه به تاثيرگذاري گسترده نهادهاي ديني و تبليغي ضرورت بازنگري و به روزرساني فعاليت اين نهادها در جامعه امروز ايران بيشتر احساس مي شود . همچنين با نگاهي به ميزان ناهنجاري‌هاي فرهنگي و اجتماعي جامعه مي‌توان به عملكرد مثبت يا منفي نهادهاي تبليغي و ديني پي برد و مطمئناً زماني يك نهاد تبليغي مي تواند در جامعه تاثيرگذار باشد كه خود شناخت صحيح و دقيقي از آموزه‌هاي ديني و مشكلات فرهنگي جامعه داشته باشدبا اين توصيف بايد گفت در دنياي مدرني كه با محور قرار دادن ارتباطات انساني سعي در حاشيه قرار دادن ارتباط با خداوند دارد بايد تلاش كنيم تا به اصالت خود بازگرديم و اگرچه تاكنون فعاليت هاي زيادي در جهت تبليغ و معرفي آموزه هاي ديني انجام شده است اما ظرفيت هاي به وجود آمده پس از انقلاب اسلامي قطعاً بيشتر از اين مقدار است و بايد با بهره گيري از بستر موجود به خوبي براي تبليغ اسلام از آن استفاده شود و همچنين از نگاه بازرگاني و تجاري به امر تبليغات ديني كه يكي از بزرگترين آفت هاي اطلاع رساني است بپرهيزيم . مسئولان بايد به گونه اي فعاليت کنند که دين در ذات  و بطن زندگي اقشار مختلف مردم جاي گرفته و براي عموم نهادينه شود، براي رسيدن به چنين جايگاهي لازم است بطور مستمر و در هر زماني، مطابق با شرايط روز، تبليغات و اطلاع رساني لازم صورت گرفته و فعاليتهاي مؤثر به منظور تشريح و تبيين دين صورت گيرد .

اگر دين اسلام که دين حق است به شايستگي تبليغ نشود، افکار و عقايد باطل بر افکار و قلوب انسانها چيره خواهد شد . هر مکتب و مرامي چه حق و چه باطل براي جذب افراد جديد  نياز به تبليغ و بيان زيبايي هاي آن مکتب دارد . براي  تأثيرگذاري تبليغات دين مقدس اسلام، بايد به جاي فعاليتهاي تک بعدي و پرداختن به "حدود " اسلام ، به همه ابعاد اسلام با تمامي عرصه هاي آن توجه شده و علاوه بر "نهي"ها به "امر" ها نيز پرداخته شود . عملکرد غير حرفه اي در اطلاع رساني ،  عدم استفاده از ادبيات و زبان امروز و تبليغات مستقيم ، از جمله ضعفها و موانع امروز در ارائه مطلوب تبليغات ديني است . فعاليت موازي و هم عرض دستگاههاي تبليغي و فرهنگي ، ضعفي ديگر در عرصه تبليغات و اطلاع رساني ديني است .

در شرايط فعلي و با توجه به فعاليت دستگاههاي متعدد تبليغي و فرهنگي به صورت موازي و هم عرض ، اقدامات گسترده اين دستگاهها تأثيرگذاري لازم را در سطح جامعه نداشته است .براي آنکه تبليغات ديني مؤثر واقع شود ، مي بايست برنامه ريزي دقيق و مشخصي در اين زمينه وجود داشته و دستگاهها به طور منسجم و يکپارچه عمل کنند تا برآيند فعاليت آنها در سطح جامعه مؤثر واقع شود .

ايجاد تنوع در اين زمينه يکي از راهکارهاي رفع ضعفهاي موجود و تقويت فعاليتهاي اين حوزه است، يکسان سازي و هماهنگي بين دستگاههاي مخلتف از ديگر ضرورتها براي اثرگذاري تبليغات ديني در سطح جامعه است.شيوه ارائه و بيان تبليغات ديني مي بايست با توجه به شرايط روز و مقتضيات زمان بوده و از تجهيزات و امکانات روز نيز براي فعاليت و عملکرد مطلوب و تأثيرگذار استفاده شود .علاوه بر استفاده از برنامه و ابزار جديد، شيوه تبليغ نيز در تأثيرگذاري بر روي مخاطبان از اهميت بسياري  برخوردار است و بايد به نحوي شايسته آن را به فعالان اين عرصه آموزش داد . نکته مهم و قابل توجه در تبليغ دين  شيوه غير مستقيم  است که  با استفاده از اين روش بايد مخاطب را به گونه اي تحت تأثير قرار داد که مجذوب برنامه ها و آموزشها شود .

در محتواي مباحث تبليغي بايد نکات روانشناسانه و جامعه شناسانه  به خوبي مورد توجه قرار گيرد . مبلغ بايد مخاطب خود را بشناسد و بر اساس درک و فهم وي فعاليت داشته باشد. رسانه هايي که به اين مباحث مي پردازند نيز بايد از افرادي توانمند ، روانشناس باشند .

به موازات تبليغات ديني، اطلاع رساني ديني نيز مقوله اي است که مي بايست با جديت مورد توجه قرار گرفته، وقايع و رويدادهاي اين حوزه به شايستگي به اطلاع عموم برسد، شک نيست که اين اطلاع رساني نبايد تنها محدود به فضاي داخلي کشور باشد، بلکه بايد فراتر از مرزها را نيز در برگرفته، همگان در جريان موضوعات، مباحث و وقايع ديني قرار گيرند .اسلام دين حق است و بايد نداي حق را به گوش همگان رساند، از آنجا که مسلمانان طالب خير و سعادت همه بشر هستند، اين خيرخواهي اقتضا مي کند به واسطه اطلاع رساني دقيق، انسانهاي ديگر را نيز در اين سعادت سهيم کنيم.در دنياي امروز براي اطلاع رساني ديني بايد از برنامه ها و ابزار جديدي  چون پايگاه اينترنتي، ايميل، شبکه هاي ماهواره اي استفاده کرد.  بايد اطلاعات خود را از طريق برنامه ريزي هاي سخت افزاري و نرم افزاري به جهانيان ارائه دهيم تا با محتواي اسلام و آثار ارزشمند آن آشنا شوند.

تبليغات ديني هم ، در عصر حاضر با توجه به پيشرفت اعجاب آور ارتباطات و رسانه ها ، مي طلبد با تجهيزات و امكانات پيشرفته روز مجهز شود . چرا كه در مقابله با تهاجمات ضد ديني بايستي با علم روز تبليغات ديني را وفق دهد و طبق استعدادها و ظرفيتهاي موجود آموزههاي ديني را فرهنگ سازي كرد .

رهبر انقلاب در ديدار طلاب غير ايراني فرموده اند : اخلاق، تواضع و محبت بهترين روش تبليغ است .

پيامبر اعظم صلي‌الله عليه و آله وسلم نخستين پيام رسان آموزه هاي اسلامي محسوب مي شود. ايشان با حسن خلق، پاكي و صفاي باطن و با استفاده از ابزارهاي مناسب و روشهاي تبليغي آن روز به بهترين وجه ممكن حقايق اسلامي را اطلاع رساني كردندسازمانها و نهادهاي مختلفي از جمله رسانه‌ها در راستاي تبليغات ديني فعاليت مي‌كنند ولي هنوز بين اهداف اين تبليغات و نتايج آن در جامعه فاصله زيادي وجود دارد و چنانچه تبليغات ديني به شيوه‌اي صحيح و اصولي انجام شود، نتايج تربيت ديني در سطح جامعه به خوبي بروز و ظهور پيدا مي كند.

جان كلام اينكه باتوجه به بن بست فرهنگي و ايدئولوژيكي هر دو ابرقدرت شرق و غرب و بدنبال آن احساس پوچي و سرگرداني خيل عظيمي از ملل تحت سلطه جهان و نيز احساس نياز شديد آنان به پيروي از مكتب و ايدئولوژي متعالي و مترقي، بايد به تبليغات بيش از پيش بعنوان يك ضرورت بزرگ توجه نماييم و در راه معرفي و تبيين صحيح فرهنگ معارف اسلامي قصور و كوتاهي نورزيم .




:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 20 ارديبهشت 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: